raining rainbow

My photo
Believe in yourself, build your strength, you are strong, You're beautiful and smart and capable of doing anything.

Followers

Sunday 2 September 2012

Astaghfirullah Hal 'Azim

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Arb8njVx44RUJ%3Aluvlylya.blogspot.com%2F2011%2F11%2Funtung-laa-sape-jadi-cikgu.html+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=my&m=1

I just read that blog, pasal untung jadi cikgu. hmmm please read this blog before baca ulasan saya.

* Salam, saya tahu entry ni dah lama. Cuma nak bagi sedikit nasihat kepada sesiapa yang kat luar sana yang berfikiran macam akak ni. Maafkan dulu saya kalau kata saya kasar dan nasihat saya ni tak boleh diguna pakai sbb saya masih tak ada pengalaman.

Saya bukan cikgu, saya hanya student je. Tapi mak saya cikgu. Saya tak cakap saya setuju atau tak setuju. dan saya tak berpihak dengan sesiapa pun. Mak saya dulu berkerja dari cikgu biasa ke cikgu yang dah ada pangkat. Akak ingat senang ke dia nak pegang jawatan ni? Mak saya susah kak, dulu kami adik beradik duduk sekolah kak. Ktorg duduk sekolah dari kami sekolah rendah sampai la tingkatan. Mak saya juga warden asrama. Mak saya sanggup duduk sekolah kak nak jaga anak murid dia. Akak tahu tak, banyak yang kami adik beradik tengok betapa emosinya mak kitaorg jaga bebudak ni. Nakal mereka, meh saya cerita. Ada yang gaduh, bawa arak, bawa rokok dan ada juga buat hal. Ada budak kena gantung asrama tapi mak saya tak sanggup bagitahu ibu bapa, tak nak diorg kena pukul or marah. Mak saya tumpang kan rumah kami yang agak jauh sikit dari sekolah untuk senang kan diorg pegi sekolah. Akak tahu tak, kes histeria ke, sakit ke, kes org minyak, orang gila juga yang pervert selalu lalu kat sekolah kami. Mak saya bawa ustaz, bawa jumpa doktor plus report polis. Teruk tahu kejadian histeria kat sekolah kami. mak saya sanggup dari malam berjaga untuk anak2 murid dia. kesian mak saya kak, kerja dia cikgu. tapi akak buat macam tu. Tak kesian ke?

Sedih kami adik beradik, akak tahu. Akak tahu ada kes kat sekolah melibatkan adik saya yang lelaki. Ada la segelintir pelajar ting 6, tak berapa berkenan dengan mak saya. Sebab mak saya PK HEM. Mak saya hukum diorg sbb kesalahan diorg kalau tak salah saya bergaduh dekat sek. berbalik pada adik saya, Segelintir pelajar ni memburukkan mak saya, Adik saya terdengar diorang cakap. adik saya pandang diorg. lepas tu adik saya yang kena pukul. Ada ke patut kak? adik saya masa tu baru masuk form 1 kak. Adil ke? Sbb dia bela mak saya dia kena pukul.

Cuba akak fikir dengan jelas dan nyatanya. kami adik beradik banyak lagi nak cerita kat akak bagi akak tahu susahnya nak jadi cikgu. banyak memori kami tengok mak saya susah. Akak tak tahu cerita disebalik seorang guru. baik akak jangan cakap mcam tu. akak jadi engineer ada kena amik exam tak nak naik pangkat. semua cikgu kena amik exam tahu nak naik pangkat. akak ingat senang hati je kementerian nak bagi jawatan tu kat cikgu memana ke?

Akak tahu tak cikgu tanggung banyak tanggungjawab dia terhadap pelajar. Saban tahun lain karenahnya lain-lain kak. Dah bertahun kami adik beradik tengok. dari kecil sampai la sekarang ni. Susah payah dia nak jaga anak murid lagi, kami lagi. Akak ingat senang ke.

No comments:

sajer

english tidak berapa bagus..
gelak sorng2...
hahaha
='D